Thursday 7 April 2011

The answer

Yesterday was supposed to be the restart of the "bicara" or hearing for the Hadhanah case.

As expected, my ex-wife's lawyers notified the Honourable Judge of some recent discoveries with regards to the "status sah taraf perkahwinan Plaintif Pertama (i.e. me) dan Defendan Pertama (i.e. my ex-wife)" which purportedly had effects on the Hadhanah proceedings.

Also as expected, I was served with the summons to appear at the Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya "untuk menjawab suatu tuntutan terhadap anda oleh Plaintif (i.e. my ex-wife) yang dinamakan di atas yang butir-butirnya ada dinyatakan dalam Penyata Tuntutan yang diendorskan di sini.". For this case, my ex-wife is the Plaintif, whereas I am the Defendant.

Purpose of the application was to "mengisytiharkan bahawa pernikahan antara Defendan dan Plaintif pada [date] dengan berwalikan [Plaintif's father's name] adalah tidak sah dan terbatal dari segi hukum syara' mengikut peruntukan di bawah seksyen 61(3)(b)(i) Enakmen Pentadbiran Agama Islan (Negeri Selangor) 2003."

The reason for doing this was because "sah tidaknya nikah antara Plaintif dan Defendan berkait secara langsung dengan status hak jagaan Anak-anak tersebut".

Her main arguments include

"Plaintif dengan sesungguhnya percaya dan yakin bahawa kedua ibu dan bapa Plaintif yang hanya bernikah selepas satu (1) tahun tiga (3) bulan Plaintif dilahirkan maka kedua-dua mereka tidak mempunyai ikatan pernikahan yang sah mengikut hukum syarak ketika Plaintif dilahirkan, menjadikan Plaintif anak tidak sah taraf"

"Pernikahan Plaintif dan Defendan telah diwalikan oleh bapa Plaintif walaupun pada ketika itu bapa Plaintif mengetahui dan sedar sepenuhnya bahawa Plaintif adalah anak tidak sah taraf dirinya"

"Bapa Plaintif sedar dan mengetahui sepenuhnya syarat-syarat rukun nikah dan bahawa dia tidak boleh menikahkan Plaintif disegi syarak"

"Bapa Plaintif telah menyembunyikan fakta sebenar takut isterinya akan dihantar balik ke Philipina"


So there it is...

No comments:

Post a Comment